Kamperen moet je leren...

17-05-2023

We vinden het hier gewoon leuk om zoveel mogelijk ‘back to basic’ te gaan, survival de luxe noemen we het gek scherend. We kamperen graag, maar dan wel met oploskoffie met water uit een keteltje. Daarbij ieder een groot mes om lekker een takje kaal te halen. Onderwijl lekker kletsend over van alles en nog wat. Tijdens het kamperen is de belangrijkste ‘gear’ dan ook onze messenuitzet en het kookgerei. Voor ons is dat pure ontspanning. We rijden wat in de omgeving rond en maken foto’s van de plekken die onze aardkloot dáár dan weer zo mooi maken.

En zodoende kochten we hier tent na tent om te kijken hoe we konden kamperen. In de eerste instantie leek ons de Quechua 8.4 van Decathlon ons wel een ideale tent (Foto's onderaan), waarbij het eerste getal voor het aantal personen staat en het tweede voor het aantal slaapcabines. We keken of hij tweedehands te krijgen was en zowaar ! Maar na het opzetten en proefnachtje moesten we schoorvoetend toegeven dat we misschien ietsie pietsie té enthousiast geweest waren. De tent nam een ruimte in van 8 bij 4 meter en dat redden zelfs de meeste kampeerplekken in Frankrijk niet, in Nederland was hij gewoon ondoenlijk. We hebben hem dus weer netjes verkocht.

Toen bedachten we dat we dus kleiner moesten en kochten een 4.1 van dezelfde fabrikant en dan de opblaasversie, de prijs kwaliteit verhouding van daar was ons namelijk wel erg bevallen. Deze keer wisten we het zeker dus we gingen voor nieuw. De kinderen zouden in een bijtentje erbij gaan die we nog hadden liggen en dit was dus dé combi ! Alles zou nu vast wel in de kofferbak en een fietsendragertas passen met bagage erbij…..niet lachen !!!

Wederom een proefje, het was nogal nat dat weekend, en we zijn behoorlijk weg geregend. Als die situatie zich voordeed, zo kwamen we achter, hadden we gewoon geen plek om te schuilen, behalve met z’n vieren samen op ons bed of allemaal apart in aparte tenten. Daarbij bleek de bijzettent niet meer in goede kwaliteit en scheurde hij door ouderdom nog eens bij, ter plekke werkte natuurlijk ductape (vertrek nooit zonder !) maar wederom,…geen succes.

We kochten snel een aanhangertje en pakte het ding hélemaal vol. Voor de kinderen kochten we eenzelfde tent maar met stokken, zo hadden we ook nog wat bonusruimte bij uiterste nood.

De nood wérd hoog,…we vertrokken vol goede moed richting het zuiden van Frankrijk en hadden onderweg prachtig weer,…op de heen en terugweg dus. Daartussen is het zeggen en schrijven 2 dagen droog geweest. Dat is niet erg als je gaat zwemmen, maar je wil toch wel eens wat anders. We reden stukken rond om warm te worden van de kachel in de auto en René bleef maar positief, ik moet eerlijk bekennen dat de moed mij her en der wat in de schoenen zonk, maar we bleven lachen natuurlijk.

Uiteindelijk zijn we afgelopen jaar dan op vakantie geweest hoe we het willen. We hebben de tenten terug kunnen brengen (Decathlon heeft een zéér goede klantenservice!) en kochten er mede om die reden dus nu de 6.3, dit is voor ons echt de ideale tent ! Onderweg zouden we wel een hotel boeken en zo even overnachten. Dat bleek voor 4 personen nog best een bedrag in vergelijking met wat we voor 2 weken camping betaalden. We boekte er toch een en dachten na over een oplossing, die tent was wel heel veel gedoe voor een nachtje en wat we ook zouden investeren, het zou al snel opwegen tegen al die keren die we anders moesten overnachten de komende jaren.

We kochten een daktent, de ‘sheepie family’ die legden we op een grotere aanhanger. Daktenten hebben als nadeel dat je ze moet inklappen als je even weg wil met je auto, maar op een aanhanger natuurlijk niet. Onderweg klappen we de tent in 7 minuten uit tot totaal slaapbaar en zo kunnen we dus even een overnachting op een simpele camping pakken, want we passen er met z’n vieren in. Eenmaal op bestemming, dan gaan de kinderen erin en hebben ze hun eigen plek. Wij slapen dan in ‘De 6.3’ waar we een binnencabine uitgehaald hebben. Zo hebben we een zee aan ruimte voor bagage en schuilen.

Geregend heeft het natuurlijk niet nu we die ruimte hebben…!

Op ons YouTube kanaal zie je ook filmpjes van deze kampeer capriolen

De weggeregende vakantie:    'La Plage' in Correze

En uiteindelijk hoe het wel lekker ging :   'Les Cascades' in Saint-Cybranet

En laten er nog vele volgen ! We houden u op de hoogte !

Quechua 8.4
Quechua 4.1 + 3.1
Aanhangertje
2 x Quechua 4.1 (Stokken en opblaas)